اخبار حمل و نقل

معرفی تازه ترین خبر ها در زمینه حمل و نقل

اخبار حمل و نقل

معرفی تازه ترین خبر ها در زمینه حمل و نقل

  • ۱
  • ۰

زنجیره تامین، مفهومی گسترده و عرضی است که شامل انواع فعالیت‌ها و عملیات است که مسیر کامل یک محصول یا کالا را تا رسیدن به مشتری نهایی، یعنی چرخه حیات، در بر می‌گیرد. محصول، از مواد اولیه تا فروش نهایی آن. 

بنابراین فرآیندهای عرضه، تولید، ذخیره سازی و توزیع را در بر می گیرد و مدیریت صحیح آن مستلزم هماهنگی هماهنگ بین تمام حلقه های زنجیره است که اتفاقاً امروزه به دلیل جهانی شدن تعداد آنها بیشتر شده است.

در مورد صنعت غذا، زنجیره تامین شامل تمام فرآیندهایی است که غذای کشت شده در مزرعه را به میز شام می آورد: تولید، مدیریت، استفاده و دفع غذا.

 

برنامه ریزی، اساس مدیریت خوب زنجیره است

برای دستیابی به بهترین مدیریت ممکن همه این فرآیندها، نقطه شروع باید برنامه ریزی دقیق باشد.

برنامه ریزی مواد و مواد اولیه، محل تولید، اشکال تولید و فرآیندها و ابزار آن، ظروف و بسته بندی مورد استفاده، نوع انبار مورد نیاز و امکانات کافی برای آن، اقدامات امنیتی، اشکال کنترل کیفیت و غیره 

برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی مجدد در صورت لزوم، به  شیوه‌ای کامل و استراتژیک، هر یک از عناصر و مراحل زنجیره تامین، شانس کارکرد آن را به سریع‌ترین و کارآمدترین روش افزایش می‌دهد.

یک زنجیره تامین با برنامه ریزی خوب باید محصولات را در کمیت، کیفیت و زمان لازم و با رقابتی ترین هزینه ممکن تحویل دهد .

پس از تعریف قبلی که چگونه این فرآیندها باید اتفاق بیفتند، زنجیره تامین گام به گام توسعه می یابد و به طور سنتی 4 مرحله اصلی را می توان تشخیص داد:

 

فازهای زنجیره ای زنجیره تامین

1. تامین : شامل فعالیت های لازم برای به دست آوردن مواد اولیه ساخت می باشد و نیاز به دانش و هماهنگی در مورد کمیت و در دسترس بودن مواد و همچنین با در نظر گرفتن زمان لازم برای تهیه آنها دارد.

برای زنجیره تامین مواد غذایی، این مرحله نشان دهنده مزرعه است، یعنی جایی که مواد تشکیل دهنده از آنجا منشا گرفته و خریداری می شوند، خواه گوشت، میوه، سبزیجات، نوشیدنی ها، گیاهان و غیره.

2. ساخت/تولید : مرحله ای که مواد خام به محصولات آماده برای فروش تبدیل می شوند. یعنی تمام فرآیندهای توسعه محصول را شامل می شود. برای تولید انبوه، بهینه سازی فرآیندهای صنعتی و استانداردسازی عملیاتی کلید چرخه چابک تر و موثرتر است.

در مورد زنجیره تامین مواد غذایی، این بخش مربوط به پردازش گیاهان و حیوانات برای تبدیل آنها به مواد غذایی است.

3. ذخیره سازی: عبارت است از جابجایی موقت کالا تحت کنترل کمی و کیفی برای جریان ورودی و خروجی آن. انبارها  و/یا  مراکز توزیع  محور این مرحله هستند و برای مدیریت صحیح باید پیک تولید و نوسانات تقاضا را پیش بینی کرد تا بر اساس آن نسبت به موجودی اقدام شود.

برای مدیریت بهینه ذخیره سازی، همچنین لازم است نوع ایده آل قفسه انبار و هزینه های ذخیره سازی و همچنین تضمین سطح موجودی برای پاسخگویی خوب به سطوح مختلف تقاضا در نظر گرفته شود. علاوه بر این، حمل و نقل برای توزیع در اینجا سازماندهی شده است.

4. توزیع و تحویل. آخرین مرحله، سفر محصول به مشتری نهایی است و از خروج از انبار یا مرکز توزیع تا تحویل به مشتری نهایی می‌رود که باید در شرایط مطلوب و در مهلت‌های موعود انجام شود.

برای صنایع غذایی، اغلب به معنای تماس با خرده فروشان یا توزیع کنندگان است که همچنین موجودی را مدیریت می کنند و اقدامات دیگری را برای افزودن ارزش به محصول غذایی انجام می دهند.

در پایان چرخه، ممکن است فرآیندهای بازگشت متفاوتی نیز وجود داشته باشد که یک فرآیند معکوس را آغاز کند که توسط لجستیک معکوس یا لجستیک معکوس در بر می گیرد. 

 

مدیریت زنجیره لجستیک در صنایع غذایی

بنابراین، لجستیک یک حلقه دیگر در زنجیره تامین را تشکیل می دهد که شامل فعالیت های لازم برای مدیریت کارآمد ذخیره سازی کالا، سازماندهی حمل و نقل و توزیع به مشتری نهایی است.

هدف لجستیک انجام یک مدیریت بهینه سفارشات است. در این مورد یک کار پیچیده است، زیرا به لطف جهانی شدن، زنجیره های تامین مواد غذایی می تواند بر شرکت کنندگان و مصرف کنندگان در سراسر جهان تأثیر بگذارد، بنابراین لازم است آنها را بهینه سازی و منطقی کرد ، هم برای حفظ مواد غذایی در شرایط خوب، مانند کنترل هزینه ها. ، تجربه مشتری مثبت و به طور کلی سودآوری کسب و کار است.

به عبارت دیگر، مدیریت خوب زنجیره تامین مواد غذایی باید شامل جلوگیری از اتلاف و ضایعات مواد غذایی تا حد امکان و تضمین رعایت مقررات ایمنی مواد غذایی باشد . نظارت

به موقع بر هر مرحله از زنجیره تامین در اینجا ضروری است و برای این کار، به نوبه خود، دید خوب کل زنجیره ضروری است .

در نهایت باید توجه داشت که مدیریت نامناسب زنجیره تامین مواد غذایی نه تنها می‌تواند منجر به قیمت‌های بالاتر و کیفیت پایین‌تر غذا شود، بلکه حتی می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی و اغلب به همراه آن، تخریب کامل اعتبار یک شرکت شود، زیرا غذا یک امر جدی است. موضوع، و به این ترتیب، باید مدیریت شود.

 

منبع:

blog.solistica.com

برای خواندن مطالب بیشتر راجب زنجیره تامین میتوانید به وبسایت مازند سرما کیا مراجعه کنید.

kiabar.com

  • ۰۱/۰۴/۲۸
  • kia bar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی